No t’oblidis de la teva vista!

Els ulls són uns dels òrgans més petits del cos humà, però també uns dels més delicats, i treballen en coordinació amb el cervell per captar la mida, la forma, el color i la textura dels objectes que ens envolten. En general, tothom dóna per fet la funcionalitat d’aquest òrgan visual i no és fins que hi ha pèrdua de visió o sorgeix algun problema ocular que hom se n’adona de la seva importància. Cal tenir present que algunes malalties dels ulls poden comportar problemes a curt i llarg termini i poden afectar la salut de tot l’organisme. Per això, és importantíssim identificar a temps qualsevol anomalia visitant l’oftalmòleg de forma anual i cuidar sempre que es pugui la salut ocular.

Sabies que la meitat de la informació que rebem del nostre entorn ens arriba a través dels ulls? I que la vista és, per un 95% dels espanyols, el sentit que es considera més valuós? Tot i així, més de la meitat de la població no es revisa la vista, bé perquè s’afirma que s’hi veu bé (72%) o perquè no es nota cap símptoma estrany (68%). Vols cuidar la teva vista al 100%? El decàleg realitzat per Elena Barraquer, oftalmòloga i directora executiva de la Fundació Barraquer, per EFE Salud et traurà de dubtes. Més clar impossible!

Decàleg per gaudir d’una bona vista:

  • Revisar-te la vista anualment és indispensable! Com és lògic, per detectar a temps qualsevol problema ocular, és necessari revisar-se la vista. Les ametropies, la degeneració macular i el glaucoma, entre altres patologies, poden afectar greument la teva vista. Si es poden tractar a temps, millor que millor!
  • Alimenta’t saludablement: Una alimentació sana ajuda a mantenir una bona funció visual. Les vitamines A, C i E, els minerals com el zinc i el seleni i els àcids grassos Omega-3 són importantíssims per nodrir i mantenir sana la retina i retardar l’envelliment de les estructures oculars. Aquestes substàncies es troben a les verdures, fruites, peix, marisc i fruits secs. Incorpora’ls a la teva dieta!
  • Les vitamines i suplements minerals només s’han de complementar en casos que la dieta no n’aporti suficient quantitat.
  • La superfície ocular cal que estigui lubricada de forma constant. Quan fixem la vista a l’ordinador, la TV o un llibre, reduïm la freqüència de parpelleig i lubriquem menys els ulls. La sequedat ocular comporta molèsties com: enrogiment, dolor i llagrimeig. Per evitar-les utilitza llàgrimes artificials tant en les situacions esmentades com en situacions ambientals adverses (calefacció, aire condicionat, fum, etc.)
  • La radiació ultraviolada produeix alteracions agudes i cròniques als ulls. És imprescindible utilitzar protecció homologada, fins i tot els dies ennuvolats.
  • Practica esport amb ulleres adequades. No només protegiràs els ulls de la radiació, també de possibles traumatismes i del mal que causen factors ambientals com el vent, la pols i la sorra.
  • Quan els ulls entren en contacte amb cossos estranys o alguna substància química cal rentar-los immediatament amb aigua abans fins i tot que visitar l’oftalmòleg i no fregar-se els ulls.
  • Una bona il·luminació és fonamental per reduir la fatiga visual. Per llegir, la font de llum cal que estigui darrere nostre i quan treballem amb ordinador o mirem la TV cal evitar els reflexes de llum que es poden produir a les pantalles.
  • Relaxar els ulls redueix l’estrès visual. Per fer-ho, és recomanable retirar la vista de l’objecte que enfoquem (pantalla, llibre…) cada 15-20 minuts, durant uns 10-15 segons.
  • Educar als nens i conscienciar la societat sobre què cal fer per cuidar la vista és important per garantir-ne la salut durant molt temps.

Ara ja ho saps! No deixis per demà tot el que puguis fer per la teva vista avui!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *